تشریح اهداف سفر خدام حرم رضوی در حضور نماینده ولی فقیه / حجت الاسلام آل هاشم: آیت الله رئیسی منشا برکات بوده است
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۳۴۶۲
صبح امروز جمعی از خدام حرم رضوی به دیدار نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی رفته و در فضای معنوی همراه با عطر حرم امام رضا(ع) به تشریح سفر خود پرداختند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازائل ،جمعی از خادمین آستان قدس رضوی در اولین بزنامه رسمی خود بعد از ورود به آذربایجان شرقی و تبریز، صبح امروز به دیدار نماینده ولی فقیه در استان رفته و در فضای معنوی همراه با عطر حرم امام رضا(ع)، ضمن صحبت های کوتاه و تشریح سفر، به مدیحه سرایی پرداختند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اجرای برنامه های متعدد و دیدار با مستمندان
در ابتدای جلسه محمدیوسف شاکری، نماینده آستان قدس رضوی در آذربایجان شرقی در تشریح سفر خدام رضوی، گفت: دهمین سال متوالی است که کاروان زیر سایه خورشید کل کشور را عطر آگین می کند و در ۳۱ استان و شهرهای متعدد ۲۵۰ عنوان برنامه اجرا می کنند.
وی ادامه داد: شرکت در نماز جمعه شهرستان ها، دیدار با خانواده مستمندان و همچنین انجام برنامه های دیگر با مشارکت ارگان های همسو و موسسات خیریه، از دیگر اهداف سفر این خادمان می باشد.
ترویج سبک زندگی اهل بیت(ع)
در ادامه یکی از خدام حرم رضوی ضمن ابراز خرسندی از سفر به تبریز و تجلیل از غیرت مذهبی مردم این شهر، گفت: طرح زیر سایه خورشید در ۳۴ کشور و بیش از ۷۰۰ شهر و روستای ایران با حضور خادمین و مبلغین برگزار می شود.
وی تصریح کرد: هدف از این طرح، ترویج سبک زندگی بر مبنای اهل بیت(ع) بوده و بر اساس رویکرد جدید آستان قدس، حضور در مناطق کم برخوردار و مستضعف از اولویت های سفر می باشد.
همچنین حجت الاسلام اسماعیلی، نماینده مبلغین خدام حرم رضوی ضمن اشاره به اهداف کاروان زیرسایه خورشید، بیان داشت: در نظر داریم در ایام دهه کرامت فضای معنوی حرم مطهر امام رضا(ع) را کل کشور گسترش دهیم که این فضا توسط پرچم حرم و حضور خدام و بیان معارف اهل بیت(ع) با عنوان کاروان فرهنگی و تبلیغی صورت می گیرد.
وی افزود: یکی دیکر از اهداف مهم این سفر تبیین معارف و آداب زیارت و زیارت از راه دور در اقصی نقاط کشور و دنیا می باشد.
عطر و بوی بارگاه رضوی را از خدام استشمام می کنیم
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه حضور خدام حرم رضوی در شهرهای مختلف ایران اسلامی برکاتی دارد؛ گفت: ان شاءالله شاهد برکات وجودی شما خدام در استان باشیم.
وی با اذعان به اینکه ما از خادمین حرم امام رضا(ع) عطر و بوی بارگاه رضوی را استشمام می کنیم؛ افزود:وقتی نام مبارک ائمه معصومین(ع) مخصوصا امام رضا(ع) در ایران اسلامی می آید؛ قلب هر انسانی متوجه کرامات و عنایت ایشان می شود.
امام جمعه تبریز تاکید کرد: امام رضا(ع) برکتی برای ایرانیان است؛ چون ما داخل این نعمت هستیم شاید نتوانیم حق مطلب را ادا کنیم اما از اکثر کشورها برای زیات امام رضا(ع) صف می کشند و آرزوی زیارت دارند.
سوز آذری ها در ۲۸ صفر در مشهد بی نظیر است
وی با اشاره به اینکه تبیین کرامات و عنایات و سبک زندگی امام رضا(ع) سبب افزایش آگاهی مردم با سیره این امام همام می شود؛ اظهار داشت: از گذشته تاکنون سیره ائمه به شیوه های مختلف به نسل ها منتقل شده و امروز می بینیم حتی هنرمندان از طریق شعر و قلم و مناجات عرض ارادت به ساحت ایشان می کنند.
وی ضمن تاکید بر ارادت خاص مردم آذربایجان به ساحت امام رضا(ع)، گفت: همه ساله در ۲۸ صفر هیات های عزاداری از آذربایحانی اطراف حرم وجود دارد و هیچ سوزی مثل سوز آذری ها در کنار حرم رضوی یافت نمی شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن اشاره به خدمات تولیت آستان قدس رضوی، بیان داشت: بعد از انتصاب آیت الله رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی، عنایت ویژه ای به زوار بارگاه رضوی می شود که یکی از آنها ساخت زائرسراها برای زوار کم درآمد است و این خیلی امتیاز بزرکی است.
تمجید امام جمعه تبریز از اقدامات ارزشمند تولیت آستان قدس رضوی
وی ادامه داد: طرح های جالب توجه مهمانسرای امام رضا در ارائه بن به زائرین در فرودگاه و راه آهن و فراهم نمودن امکان استراحت برای زوار در برخی مکان های حرم که قبلا وجود نداشت؛ از دیگر کارهای ارزشمند تولیت آستان قدس می باشد.
حجت الاسلام آل هاشم تاکید کرد: آیت الله رئیسی رییسی هر جا بوده اند اثرات ارزشمندی از خود باقی گذاشته و حتی در دادسرای ویژه روحانیت از زمانی که ایشان آمده تحول به وجود آمده و هدف اصلی پیشگیری از جرم تعریف شده است.
از واعظ فقید تا سید پرکار
وی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت الله طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی، اذعان داشت: خدا روح مرحوم آیت الله طبسی را شاد کند؛ اقدامات ایشان هم ماندگار و ارزشمند بود و امروز کار به دست سید پرکار و کاردان رسیده که رهبر انقلاب نیز به ایشان عنایت خاص دارند و شاهد شاهد شکوفایی هستیم.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه ما باید شاکر نعمت جمنهوری اسلامی ایران باشیم؛ افزود: مشهد امروز با مشهد دوران قبل انقلاب از نظر ایجاد صحن ها و رواق ها قابل مقایسه نیست و خیلی کار انجام شده است.
در ادامه این مراسم که دو تن از خادمین بارگاه رضوی به مدیحه سرایی در مدح امام رضا(ع) و توسل به امام زمان(عج) پرداختند که فضای قلب های حاضران در صبح آدینه انتظار معنوی تر شد و در پایان نشان آستان قدس رضوی به امام جمعه تبریز اهدا گردید.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
حدیثی بر کاشی زرین فام
یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشیهای زرینفام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیثهای شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آنها را بر کاشیهای زرینفام نشانده تا به زیبایی هرچه تمامتر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آنها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:
"قال الصادق علیهالسلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیهالسلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"
برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرینفام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشتپر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتیچندرسانه شده است.
قرآن وقفی شاه عباس
دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخههایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.
اولین نسخهای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقفنامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.
سید محمدرضا فاضلهاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما میدهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود بهویژه در خط ثلث و محقق محسوب میشود.»
به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمیگردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار میآید، در زمان ابراهیم سلطان بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»
او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه میکند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتیمتر کتابت شده است. یک ترنج کنگرهای مذهّب و مرصّع مزیّن به گلهای اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گلهای ختایی هشت پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسورهها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»
قرآن وقفی شاه طهماسب
این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) میگوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»
«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه میکند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتیمتر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسورهها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستارهای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»
لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.
زهرا زنگنه